Dopis rodičům 16. listopadu 2012
Milí rodiče,
první konzultační hodiny jsou za námi a já Vám velmi děkuji, že jste s dětmi přišli a společně jsme zhodnotili jejich práci po prvních dvou měsících ve škole.
Mluvili jsme o tom, že děti udělaly ve čtení obrovské pokroky. Znají již téměř všechna velká tiskací písmena a dokáží vyhláskovat a přečíst téměř všechna slova. Samozřejmě, že někdo čte rychleji a někdo pomaleji. Na tom není nic špatného ani zvláštního. Stejně tak někdo začne číst plynule bez hláskování dříve a jiný později. Podstatné je, že děti čtou s porozuměním, vědí, co si přečetly. Umí vybrat správnou odpověď z nabídky, doplnit slovo do křížovky, vyhledávají slova ve dvojsměrkách.
Dokonce začínáme zkoušet skutečně náročnější čtecí aktivity spojené nejen s porozuměním textu, ale i se spoluprací ve skupině, se společnou přípravou prezentace a jejím následným předvedením. A dětem se opravdu daří!
Od příštího týdne začneme pomocí různých aktivit trénovat čtení krátkých slov již bez hláskování. Děti mohou začít číst, pokud jim to půjde, dvou nebo i jednoduchá tří písmenková slova najednou, aniž by si je předem hláskovaly (JE, MÁ, TO, SE, TAM, KAM, LES, RAK, …). U delších slov budou stále hláskovat, budeme se snažit, aby hláskovaly co nejrychleji. Musíme dát ale velký pozor na to, aby si slova potichu nepředšeptávaly nebo nedomýšlely.
Jednou z aktivit, kterou můžete zkoušet i doma, je „postřehování“ krátkých slov. Na kartách máme napsaná krátká dvou, případně tří, písmenková slova. Dětem kartu na cca 2 vteřiny ukážeme a hned ji schováme. Úkolem dětí je říci, jaké slovo jsme jim ukázali. Samozřejmě, že to ne všem hned od začátku dokonale půjde (asi tak, jako s mimozemšťanem J). V takových případech nezoufejte a věřte, že se to pravidelným tréninkem vylepší.
Někteří z Vás na konzultacích projevili přání tipů na knížky, z kterých by děti mohly nyní doma číst. Velmi kvalitní nabídku knih pro děti má nakladatelství Thovt. Vydává jak knihy určené přímo pro genetickou metodu čtení, kdy jsou příběhy psané jen velkými tiskacími písmeny, tak i knihy pro čtení rodičů s dětmi, kdy je část textu velkými a část malými písmeny, a rodiče se s dětmi ve čtení střídají. Nakladatelství Fraus vydává pro děti knížečky v edici „Čti plus“. Nejedná se o pohádky nebo příběhy, ale o „naučnou“ literaturu. Vhodnou variantou jsou také knihy od Albatrosu, ediční řada „První čtení“. Knihy jsou sice psané již malými tiskacími písmeny (k nim dojdeme v lednu), ale velikost písma je pro prvňáky ideální.
Přemýšlela jsem nad tím, že bych ráda dětem uspořádala slavnostní „pasování na čtenáře“. Nejlépe asi v okamžiku, kdy se seznámíme i s malými písmeny, možná by se hodilo spojit to s pololetním vysvědčením. Jako vhodný dárek se mi jeví knížka. Zdálo by se mi nejlepší, aby každý dostal knížku „podle svého gusta“ – někdo rád pohádky o zvířátkách, jiný o princeznách, další zase dobrodružnější literaturu. Pokud byste s tím souhlasili, udělali bychom to takto: Vy byste mi dali vědět, v jaké oblasti vybírat knížku právě pro Vaše dítě (nebo třeba rovnou sdělili konkrétní titul), já bych knihy hromadně nakoupila, a pak Vás poprosila o jejich zaplacení. Pokud byste někdo chtěli koupit knížku rovnou sami, není problém, jen ji před dětmi dobře schovejte J. Bylo by fajn vědět komu co do první půlky ledna (pátek 11. 1. 2013). Děkuji Vám.
Katka Vrtišková