Dopis rodičům 11. října 2012
Milí rodiče,
po šesti týdnech školy už jsou z Vašich dětí opravdoví školáci. Všechny své každodenní povinnosti zvládají s přehledem a je s nimi radost pracovat.
Moc děkuji všem za vzorné vyplňování týdenních plánů a navíc ještě těm z Vás, kdo dětem píšete vzkazy. Měla bych jednu prosbu – když dětem vzkaz napíšete, tak než si plán uloží do tašky, přečtěte jim, co jste napsali, ať to nemusíme dělat hromadně ve třídě.
Velkou prosbu mám téměř na všechny rodiče: podepisujte dětem domácí úkoly. Pokud mají děti za úkol čtení v učebnici – napište, kolikrát věty, stránku, apod. četly a k tomuto údaji se podepište. To samé prosím i v písance a také v notýsku. Podepisujte jak týdenní hodnocení, tak i zprávy v sešitu Informace pro rodiče. Děkuji Vám.
Jak jsem již psala na našich stránkách, je od nynějška nezbytné, aby děti četly pravidelně každý den. A to i v případě, že není žádný speciální čtecí úkol z učebnice. Denně musí děti číst alespoň deset minut. Nebude-li dostatek textu v učebnici, pište dětem slova ke čtení sami (vždy z probraných písmen – v tuto chvíli tedy např.: TÁTA, TÁTO, TETA, TETY, TAM, TOM, TÝM, TAJE, TAJÍ, UMYJ, EMU, OTA, AUTO, AUTA, UJET, UMÍ, UMÍM, JÁMA, JÁ, JOJO, MOJE, MÁMA, MÁMO, MÁJA, MYJE, MŮJ, MÁM, MÁME, MÁTE, MAJÍ, MOTÁ,…). Děti hláskují – čtou tedy t-á-t-o – táto. Ve čtení se můžete střídat, můžete číst Vy, udělat chybu a děti ji mají odhalit. Můžete hrát hry na porozumění textu - např. připravíte sadu slov MÁMA, TOM, MÁTA, METE, UMÍM a pak se ptáte dětí, které z napsaných slov označuje člena rodiny; které nám říkám, že něco dokážu; které označuje nějakou bylinku, apod. a dítě tato slova vyhledává. Nebo po přečtení schováte karty se slovy pod šátek, jedno dáte pryč, ukážete zbylá slova dětem a ony mají za úkol odhalit, které slovo zmizelo.
Zároveň by si děti měly zkusit každý den napsat alespoň tři ze čtených slov podle autodiktátu - řeknou si tedy slovo, které chtějí napsat (ale už ho před sebou nevidí). Samy sobě ho diktují po hláskách a písmena zapisují. Po dopsání si celé slovo znovu přečtou, aby se naučily práci kontrolovat, nacházet samostatně chyby a opravovat je.
Děti si nesou domů bílé plastové obálky A6. Z přílohy k matematice jim vystříhejte kartičky, na kterých jsou z jedné strany tečky a z druhé strany číslice. Uložte do obálky a v pondělí pošlete zpět do školy.
Děti si do notýsků nalepily nebo vložily další dvě aktuální informace – o vycházce k projektu Náš region a nabídku angličtiny pro prvňáčky (jako náhradu za tu, která byla zrušena).
Ještě jedno poděkování – patří všem, kteří tak statečně taháte dětem do školy kaštany a žaludy. Malá změna – pokud máte vše zváženo a je toho dost, nemusíte nosit těžké tašky do třídy. Stačí, když dětem dáte lísteček se jménem, kilogramy a informací, zda se jedná o kaštany nebo o žaludy, a vy vše vysypete na hromadu do spojovací chodby v suterénu hned vedle šaten.
Příští pátek nebudu ve škole (čeká mě třídenní školení k multikulturní výchově). Opět budou mít děti místo mě paní vychovatelku Marušku a já jim zase připravím něco málo k procvičení a hlavně výtvarku s pracovkou (ta tedy nebude ve čtvrtek).
Katka Vrtišková