40. týden
Pondělí 3. června
Ráno se nás sešlo překvapivě hodně, chyběla jen Nicolka, která byla plánovaně u lékaře, a pak Laduška, která je bohužel neplánovaně evakuovaná, protože jsou na Jarově pod vodou :-( . Držíme palce, ať vše zvládnou.
Doplnili jsme si kalendář jak na dveře, tak do našeho celoročního sluníčka, u kterého nás velmi překvapilo, že už zbývá jen jedna jediná cedulka do konce školního roku :-) . V ranním dopise jsme se dozvěděli, co všechno nás v tomto týdnu čeká, a že škola v přírodě už bude za 14 dní! Po deníčcích jsme si povídali o našich zkušenostech s povodněmi, někteří máme i nepříjemné osobní, jiní z televize. Snad to všichni zvládneme.
Jen jsme si dopovídali o svých zážitcích, už tu byli deváťáci, kteří pro nás měli slibované hry k sobotnímu Dni dětí. Rozděleni do pěti skupin jsme si postupně prošli všechna připravená stanoviště a dost jsme si je užili. Při hodnocení jsme zjistili, že každému se líbí něco jiného :-).
Po přestávce na svačinu jsme se přesazovali. V podstatě všichni sedíme s kamarádem, kterého jsme si přáli, tak teď jen abychom takhle zvládli dodržovat pravidla, jinak bychom se museli vrátit zpátky na svá původní místa. Zatímco jsme psali do písanky R a Ř, povídala si paní učitelka s každým z nás o jeho práci v matematice za minulý týden. Dozvěděli jsme se, kde se nám dařilo, a v čem máme ještě rezervy. Poté jsme na matice pracovali sami.
Po přestávce jsme půl hodiny pracovali na práci zadané paní učitelkou s Maruškou, protože paní učitelka mám nemocného Kubu, tak ho běžela domů zkontrolovat. Četli jsme příběh o Štaflíkovi a Špagetkovi. V polovině práce jsme měli pohádce vymyslet jméno a byli jsme velmi kreativní. Po jejím dočtení jsme kreslili, co všechno dali pejsci do hrnce.
Jakmile se paní učitelka vrátila, dali jsme se do anglické písničky "Head and shoulders". Poslouchali jsme a ukazovali na části těla, která slyšíme, a pak zkoušeli písničku nejen ukazovat, ale i zpívat.
Dostali jsme nové smajlíky na hodnocení svého chování na červen vybarvili si je za dnešek a mohli balit.
Úterý 4. června
Konečně neprší :-). Paní učitelce přestala ráno fungovat "fleška", na které měla připravenou všechnu naši práci, takže dnes budeme bez prvouky, týdenních plánů, ... a musíme zvládnout náhradní program. Služba opět nepřinesla strašilkám, takže mají velký hlad :-( Alespoň jedna je ale v bezpečí, protože si ji dnes odnesl domů Bruno (tedy jeho maminka), který ji teď bude chovat doma. K dispozici jsou samozřejmě i ostatní, kdyby někdo chtěl :-).
V průběhu dopoledne jsme se věnovali hlavně psaní, čtení a matice. Naučili jsme se psát velké D a perfektně (skoro všichni) jsme zvládli obtížný přepis vět - pohádku O veliké řepě. Většina z nás má totiž zaslouženou jedničku a dokonce jsme někteří zvládli i obrázek!
Četli jsme další úkol na porozumění, při kterém jsme odhalovali hlavní myšlenku a odlišovali ji od detailů. Využili jsme k tomu i myšlenkovou mapu z minula a práce se nám velmi dařila.
V učebnici českého jazyka jsme pracovali také na úkolech na porozumění, využili jsme k tomu včerejší domácí úkol, bohužel ne všichni jsme ale doma četli :-( a na jejich práci to pak bylo vidět. Paní učitelka nám správné řešení promítla na interaktivní tabuli a my jsme přišli na to, že si musíme pustit zvuk. A pak jsme vždycky jásali, když se ozvalo "správně" :-).
V matice jsme částečně pracovali samostatně na zadaných úkolech, část jsme řešili společně a některé úkoly jsme si mohli vybrat, zda chceme řešit sami nebo s paní učitelkou na interaktivní tabuli. Úplně poprvé jsme dnes měli za úkol doplnit do autobusové tabulky i chybějící počty vystupujících cestujících a své myšlenkové pochody sdílet ve dvojicích. Většině se dařilo a při společném řešení a hraní jsme měli velkou radost.
Bohužel jsme dnes měli i jeden problém s chování, kdy dva z nás nejenže nebyli schopni plnit zadané úkoly, ale ještě byli velmi drzí. V notýsku tak si tak nesou domů razítko vařečky a musí vše vysvětlit a na papír napsat, co a proč dělali špatně. Doufáme, že se taková situace nebude opakovat, protože paní učitelka se opravdu hodně zlobila :-(.
Na konci vyučování jsme se rozloučili s Valčou, která odpoledne bude dělat zkoušky z českého jazyka za celý rok, a pak zase odjede do Turecka. Ale povídala, že by už radši byla ve Vraném s námi, tak držíme palce, aby už od září byla "náš" druhák :-).
Odpoledne: Za zkoušku dostala jedničku :-).
Středa 5. června
Valča odjela, Laduška dorazila, takže jsme byli nakonec v tradičním plném počtu. Udali jsme další čtyři strašilky, už nás zbývají jen tři :-).
První část vyučování jsme věnovali lidskému tělu, konkrétně jeho vnitřním orgánům. Paní učitelka přinesla kromě encyklopedií, z kterých nám opět naskenovala, vytiskla a zalaminovala potřebné stránky, také umělé lidské tělo s vyndavatelnými vnitřními orgány. Připomněli jsme si, že jedním z významů kostry, o které jsme mluvili minulý týden, je právě ochrana těchto orgánů. Pak jsme si na pracovní listy (které jsme nesměli otočit, a to jsme úplně všichni dodrželi) do prázdného obrysu lidského těla ve dvojicích nebo samostatně (jak kdo chtěl), zkoušeli nakreslit, co všechno si myslíme, že uvnitř nás je, kde to je a také (pokud tušíme) k čemu to slouží. Kdo chtěl, mohl svou práci představit ostatním. Pak bylo naším úkolem pátrat v encyklopediích a najít informace, které by nám odpověděly na otázku "K čemu slouží vnitřní orgány na obrázku na druhé straně pracovního listu?". Paní učitelka nám předvedla ukázku, jak pracovat, a pak už jsme se do toho pustili sami. Zase někdo ve dvojici, někdo samostatně. Nebylo to vůbec jednoduché, nejtěžší bylo vždycky rozmyslet, jestli se dozvídáme "K čemu slouží?" nebo nějakou jinou zajímavost. Třeba že srdce je silný sval nebo že v žaludku jsou kyseliny. Po dvaceti minutách pilné práce jsme si měli ohodnotit, jak jsme pracovali. Ne tedy, kolik jsme toho stihli, ale jak kvalitně jsme uplynulých dvacet minut pracovali. Paní učitelka nám pak rozdala kartičky na rozstříhání s informacemi o významu jednotlivých orgánů a my jsme měli porovnat svoje získané poznámky s těmi na lístečkách a přiřadit je na správná místa. Po kontrole od paní učitelky jsme je mohli nalepit a vybarvovat si obrázek podle vzoru na interaktivní tabuli. Úplně nakonec jsme si ukazovali, kde které orgány máme na svém těle, zjišťovali jsme, které jsou chráněné kostmi a které ne, a pověděli jsme si, jak je důležité si je nepoškodit (třeba při rvačce). Tato práce nám zabrala celý první blok a tak jsme se pak zaslouženě nasvačili a odpočinuli si, než jsme se pustili do další práce.
Ta byla turisticko-matematická. Řešili jsme úlohy "o pohybu" (na úrovni naší první třídy) a hrozně moc nás bavily a chtěli jsme ještě další a další. Nejdříve jsme dokázali odvodit, že když jsme ušli půlku cesty, čeká nás ještě jednou to samé do cíle. A že když jsme šli první půlku hodinu, druhou půjdeme (počítáme-li se stejnou rychlostí) také hodinu. A pochopili jsme, že hodinky na obrázku jsou důležité, protože nám ukazují čas, který je "právě teď" a podle něj poznáme, v kolik dorazíme do cíle. (Jako cíl jsme si určili někdo hotel, jiný hrad, další tábořiště nebo třeba obchod.) Zvládli jsme vyřešit i úlohy týkající se rychlosti běžců a cyklistů a když jsme se neshodli na odpovědi, vše jsme si zahráli u tabule jako divadlo (jen jsme pořád skoro všichni chtěli být herci), a tak jsme přesvědčili i ty poslední nevěřící :-). Chvíli jsme pracovali samostatně a nakonec se ještě společně podívali na určování výšky ve skupině. Výborně jsme svá rozhodnutí odůvodňovali.
Po hrací přestávce nás čekala hudebka. Dnes jsme postupně nacvičili písničku "Sedí liška pod dubem" nejen na flétny (podle záznamu melodie na tabuli), ale i s rytmickými nástroji (zapojili jsme tamburíny, dřívka a triangly), a znělo to fakt dobře :-). Malý problém s chováním měli další dva z nás, ale protože byli schopni se omluvit a vysvětlit, co a proč dělali špatně, nečekal je zatím žádný trest. Angličtinu jsme přesunuli částečně na zítřek, ačkoliv písničku "Head and shoulders" zpíváme jak ráno, tak před koncem vyučování :-).
Čtvrtek 6. června
Zazpívali jsme si česky i anglicky, doplnili kalendář a počasí a paní učitelka nám pověděla, co nás dnes čeká. Prvním úkolem bylo velké "E" do písanek. Nebylo to snadné, ale my jsme se hodně snažili. Pak jsme trénovali čtení s porozuměním, čtvrtý den tématu Hlavní myšlenka a detaily. Nejdříve jsme sami podle obrázku zkoušeli odhadnout, jaká bude hlavní myšlenka a své nápady si povídali. Pak jsme se si příběh přečetli a rozdělili se do trojic. V nich jsme řešili otázky k textu a paní učitelka řekla, že nebude důležité, jestli jsme odpovídali správně, nebo špatně, ale jestli a jak dobře se budeme mezi sebou domlouvat, proč některou odpověď vybíráme jako správnou a jinou ne. Po této společné přípravě jsme si práci ohodnotili a pak se podívali na to, jaká řešení jsme vymysleli. Před koncem prvního bloku jsme se převlékli do námořnických triček a posadili se na koberec. Zazpívali jsme si naši námořnickou písničku a připomněli si, kam až jsme se v našem putovním deníku dostali. Služba nám rozdala pracovní listy, my si nachystali deníky na lavice a mohli se na další práci posilnit svačinou.
Po ní jsme společně doplňovali chybějící slova do příběhu, který jsme si pak celý přečetli. Zjistili jsme, že i člověk může zanést semínka rostlin na místa, kde původně nerostla nevědomky, jenom tím, že někde nechá zbytky své potravy. Na Zeleném ostrově se takovým způsobem uchytila paprika. A paprika byla i naší hlavní pomůckou při výtvarné výchově. Začali jsme totiž s výrobou přáníčka / dárečku pro tatínky k jejich svátku, při kterém my už tu nebudeme, protože tou dobou už jsme na škole v přírodě. A taky zatím neprozradíme, jak jsme postupovali, jen to, že se mají taťkové na co těšit.
Během hrací přestávky jsme hlásili paní učitelce, v kolika skupinkách jsme se fotili, protože dostala za úkol spočítat, kolik kdo máme zaplatit, a vybrat peníze ještě před tím, než fotky dorazí. Zapíše nám to do notýsků společně se známkami.
Po přestávce jsme vybrali notýsky, zaznamenali si smajlíky a vypravili se na zahradu pozorovat, jak se daří našim hráškům.
Pátek 7. června
Na dnešní den jsme měli připravené čtyři velké úkoly. Nejdříve jsme se naučili psát poslední velké písmeno - K. A docela se nám dařilo, určitě bylo snazší než včerejší E. Kdo byl hotov dříve, psal i věty na další stránce.
Poté jsme se přesunuli k interaktivní tabuli, kde jsme hledali cestu bludištěm, abychom se připravili na pochopení dalšího matematického prostředí, posledního letošního, na Výstaviště. Neměli jsme s ním žádné potíže, snad jen že jsme všichni chtěli být pořád u tabule :-). Když jsme vše natrénovali společně, vyzkoušeli jsme si to i sami do učebnice, a pak pokračovali s řešením úkolů pro tento týden. Někteří z nás dokonce zvládli i dost práce navíc.
Po svačině jsme se vrátili k včerejší práci se Zeleným ostrovem. Povídali jsme si o významu vitamínů a vůbec zdravé výživy. Využili jsme i učebnice českého jazyka, v které máme pyramidu správného stravování. Po jejím prostudování jsme si do bílých písanek napsali, co jsme měli dneska ke svačině, porovnali to s právě prostudovanou pyramidou a smajlíkem zhodnotili, jak moc zdravé výživě se naše svačina blíží. Nakonec jsme si povídali o tom, že občas něco nezdravého nás nezabije, ale nesmí se to přehánět a měli bychom to vyvážit hodně zdravými věcmi.
Před koncem druhého bloku jsme si poprvé sami vyzkoušeli čtení s porozuměním, tedy vyhledávat důkazy a vybírat správné odpovědi.
Po hrací přestávce jsme s hlavní myšlenkou pokračovali při dílně čtení. Po dočtení jsme si v hlavě dali dohromady jednu větu, která vyjadřovala, o čem hlavně naše dnešní čtení bylo, ale nevšímala si jednotlivých detailů.
Nakonec jsme si zhodnotili chování do smajlíků a dostali od paní učitelky zavírací sáčky na naše puzzle, které si neseme domů.