31. týden
Pondělí 1. dubna - PONDĚLÍ VELIKONOČNÍ
Úterý 2. dubna
Protože začal nový měsíc, trvalo nám zahájení déle než obvykle. Nakonec jsme ale měli rozdělené služby, doplněný kalendář i počasí a domluveno, že služba na kytky bude ta, která se bude také starat o strašilky. Po přečtení ranního dopisu jsme se posadili do trojic, domluvili si pořadí a střídali se ve čtení zážitků ze svých deníčků. Když jeden dočetl, snažili se druzí dva vymýšlet doplňující (smysluplné) otázky.
Poté už byla na řadě nová písanka. Ze starých písanek jsme sundali obaly, obalili do nich písanky nové a pustili se do psaní malého "c". Docela nám šlo, dobře jsme zvládli i opis slova "ovoce", kde je napojení "c" docela záludné.
Po téměř dvoutýdenní pauze jsme se dnes vrátili k tréninku čtenářských dovedností. V tomto i příštím týdnu se budeme zabývat hledáním hlavní postavy a toho, co dělá. Pomáhat nám budou i obrázky u textů - dnes jsme z něj poznali, že hlavní postavou bude nejspíš kocour nebo kočka. Paní učitelka nám příběh přečetla a společně jsme pak prošli jednotlivými otázkami. Dokázali jsme nejen velmi dobře zdůvodnit, proč některé odpovědi nemohou být správné, ale také pro to najít důkazy přímo v textu. Někteří z nás už umí najít a přečíst i potřebnou větu.
Po přestávce na svačinu jsme si nejdříve pověděli, jak jsme na tom s výdělkem z jarního jarmarku. Vydělali jsme 3.505 Kč, 100 Kč dáváme na Keňánka, 405 Kč vracíme za materiál a za zbývající 3.000 Kč si můžeme něco koupit pro celou třídu. Paní učitelka nám připevnila na tabuli velkou čtvrtku, na kterou můžeme během týdne zapisovat své nápady na nákupy, a v pátek o nich budeme hlasovat.
U počítání jsme zůstali, dnes na nás totiž čekala první matematická novinka - po hadech tu jsou i sčítací trojúhelníky s barevnými poli. Využili jsme k tomu interaktivní tabuli, kde jsme si mohli šoupat čísly tam i zpátky, to když jsme zjistili, že některé řešení není to pravé. Samostatně jsme si pak každý chvíli řešili v učebnici počítání s přepisováním do kroků a matematickou šifru.
V druhé části nám paní učitelka pustila písničku Holky z Polabí, kterou se teď budeme učit. Nejdříve jsme ji jen poslouchali, pak se snažili i ukazovat si text na pracovním listu a nakonec jsme společně hledali dvojice slov, která se v ní rýmují. Na druhé straně jsme měli nachystané říkadlo o Cecilce. Ukazovali jsme si na záznam melodie, když hrála paní učitelka, a protože nám to dost šlo, vyzkoušeli jsme si i malé detektivní pátrání, kdy paní učitelka hrála a my měli pozorně sledovat, abychom hned křičeli "chyba", kdyby zahrála jiný tón, než který měla. A odhalili jsme všechny chyby!
Po hrací přestávce jsme se vydali na tělocvik ven. Trochu problém nám dělalo nepříliš sportovní kozačkové obutí, ale zvládli jsme to i tak. Na trávě proti Akátku jsme hráli pátrací hru s čísly na zádech. Paní učitelka nám potají připevnila na záda každému číslo (my jsme mezitím u ping pongového stolu se zavřenýma očima pěkně zpívali) a pak už bylo vše na nás. Naším cílem bylo zaznamenat si čísla ostatních, ale zároveň neukázat to svoje. Nebylo to snadné, ale našli se tací, které vidělo opravdu málo ostatních dětí. Po vyhodnocení jsme si zahráli i druhé kolo, tentokrát čísla nahradila písmena. A skoro všichni jsme se výrazně zlepšili :-).
Poté jsme se odebrali do deštného pralesa na Zeleném ostrově (tedy trochu to kazil ohromný nepořádek, který v lesíku pod školou vládl), abychom si zahráli na lupiče a strážce orchidejí. Barevné lístečky znázorňovaly květy orchidejí, polovina z nás lupiče a polovina strážce, kteří nechtějí nechat zloděje vzácné květy ukrást. Po skončení času a spočítání úlovku jsme se vystřídali ve svých rolích. Druhý tým zlodějů byl úspěšnější, ale dobře jsme si zahráli všichni.
Středa 3. dubna
S pomocí textu v našich hudebních deskách jsme si zazpívali ranní písničku a po kalendáři a počasí se pustili do čtení. Další skupinou živočichů, s kterou budeme pracovat tento týden, jsou obojživelníci. Nejdříve jsme se sami zamýšleli nad významem slova obojživelníci a pak si o něm společně přečetli v učebnici českého jazyka. Tak, jak jsme se to učili minulý týden, zkoušeli jsme k přečtenému textu vymýšlet otázky, na které v něm také najdeme odpovědi. Bylo to docela těžké, ale někteří z nás se opravdu moc a moc snažili. Prohlédli jsme si obrázky a pojmenovávali podle nich jednotlivé obojživelné zástupce - žábu, mloka a čolka. O mlokovi jsme si četli a pak rozebírali, co jsme se o něm vlastně dozvěděli. To samé jsme zvládli s textem o čolkovi a nakonec prozkoumali obrázek vývoje žáby od vajíčka k dospělému jedinci. Výborně jsme využili popisků, které u obrázku byly. Za domácí úkol jsme si pak vyznačili otázky na spodní straně stránky a od čtení přešli k psaní.
To nebylo nic moc těžkého, protože "c" už jsme nacvičili včera, takže jsme se soustředili hlavně na "háček", místo kterého někteří píšeme "mističku" a další zajímavé tvary.
Dalším čtecím úkolem bylo trénování čtení s porozuměním, dnes nás čekal druhý úkol, jehož hlavní postavou byli netopýři. Zjistili jsme toho hodně o jejich křídlech.
A protože jsme pracovali šikovně a rychle, zbyl nám ještě čas na další hádanku na interaktivní tabuli. Paní učitelka postupně odkrývala jednotlivé informace a my přemýšleli, jaký živočich se nám představuje. Kdo si byl jist, napsal své řešení na tabulku. Nevyplatilo se pospíchat, protože žába to nebyla :-). Kdo si ale počkal, zjistil podle barvy kůže, že se jednalo o mloka.
Posilněni sváčou jsme se pustili do druhé matematické novinky tohoto týdne. Po vzájemném představování si způsobů zápisu jízdy Autobusem ve dvojicích a po ukázce některých z nás i všem ostatním na tabuli, nám dnes svůj zápis ukázala Kamila. Není sice z naší třídy, ale máme ji v naší učiebnici :-). Podle obrázků jsme poznali i názvy zastávek jejich třídního autobusu a pak paní učitelka vzala náš autobus a my jsme jí říkali, kolik lidí má kde vystoupit a nastoupit, protože jsme to perfektně dokázali vyčíst z Kamiliny tabulky, i to v ní ukázat. Uvidíme, kolik z nás tento způsob zápisu převezme hned a kolik až později.
Připomněli jsme si, že i do Vraného jezdí autobus (i když nepříliš často) a někteří z nás dokonce věděli, že jezdí ze Zvole. My jsme ale nejeli dál autobusem, ale šli pěšky - a to v pracovních listech, na kterých jsme se věnovali bezpečnému pohybu na silnici.
Nejdříve jsme si každý sám psali, na co všechno dáváme pozor, když jdeme pěšky, a pak si to porovnávali ve dvojicích a zapisovali, v čem jsme se shodli a v čem se naopak lišíme. Ve dvojici už jsme zůstali, aby pro nás práce s textem nebyla tak moc náročná. Četli jsme si o pravidlech bezpečného chování a odpovídali na otázky, které k textu paní učitelka připravila. Poté jsme se přesunuli k interaktivní tabuli, kde pro nás paní učitelka našla hru, z které jsme se o bezpečnosti na silnici dozvěděli další informace. Pomáhali jsme holčičce Kristýně rozhodovat se, jak se co nejbezpečněji dostat do školy, a nejenže jsme odpovídali správně ANO x NE, ale dokázali jsme svá rozhodnutí skvěle zdůvodnit. (Pro zájemce - hru najdete na http://www.skodahrou.cz/). Do pracovních listů jsme si pak zase ve dvojicích zaznamenali, co dalšího jsme se ze hry dozvěděli. Našly se mezi námi dvojice superrychlé, rychlé i pomalé, ale nakonec jsme práci dokončili téměř všichni výborně. Jako dobrovolný domácí úkol můžeme zjistit a zapsat si do pracovních listů, kde jsou ve Vraném přechody pro chodce.
Na poslední část dnešního vyučování pro nás měl Míša nachystaná nová anglická slovíčka. Ale nevěděli jsme, jaká to jsou, protože je měl schovaná v košíčku, a ten byl přikrytý. Zkoušeli jsme tedy nejdříve hádat a aniž jsme to věděli, tak jsme se v některých strefili, zvlášť, když jsme odhalili, že je to košík s hračkami. Paní učitelka pak postupně vytahovala jednotlivé obrázky a my se je učili pojmenovávat anglicky. Naučili jsme se nebo si zopakovali šest slovíček, s kterými jsme pak hráli pátrací a běhací hru po celé třídě, a dost jsme se u toho nasmáli. Poté jsme si je ještě procvičili při hře Stand up if true a nakonec si zahráli na interaktivní tabuli hru "Toy detective", při které jsme v tmavé skříni s baterkou pátrali po zadaných hračkách. (Opět pro zájemce - hru najdete na http://www.english-time.eu/hry/toy-detective.php).
Na závěr už jsme si jen vyplnili smajlíky a rychle balili, protože na chodbě už čekali angličtiny chtiví druháci.
Čtvrtek 4. dubna
Ještě než zazvonil zvoneček, vyzvídali jsme, co že to paní učitelka na zemi stříhá a slepuje. Pochopili jsme, že to jsou mapy, a dokonce jsme se v nich začali radostně orientovat. Našli jsme školu, školku, Akátek, lesík pod školou, kde jsme hráli na lovce orchidejí, ... .
Pak už ale zvonil zvoneček a my se sesedli na koberec do kruhu. Písnička Holky z Polabí nám jde čím dál tím lépe :-). Ráno jsme zahájili tradičně a první blok věnovali stejným aktivitám jako včera. Tedy nejdříve jsme pracovali s učebnicí češtiny, pak psali do písanky a poté trénovali čtení s porozuměním. Zatímco včera byly texty o obojživelnících naučné a vybrané z encyklopedií, dnes šlo o básničky. První z nich o žabkách jsme zkoušeli doprovázet na dřívka a tamburíny, k druhé o čolkovi jsme přidali ještě triangly. Nezapomněli jsme ani na vyhledávání rýmů. Poslední básničku o ropuše nám četla paní učitelka, zatímco my text pozorně sledovali, protože poté bylo naším úkolem správně odpovědět na kvízové otázky. Nejenže jsme odpovídali vesměs správně, aby dobře jsme své odpovědi i odůvodňovali a navíc nacházeli přímé důkazy v básničce. Už je mnoho z nás dokáže vyhledat a přečíst. Básničku se budeme učit zpaměti, ale abychom ji neměli moc dlouhou, rozdělila nás paní učitelka na dvě poloviny a každý z nás se tak bude učit jen dvě sloky a příští čtvrtek budeme přednášet ve dvojicích.
Bez problémů jsme dokázali popsat rozdíl mezi malým "c" a velkým "C", ale napsat velké "C" byl docela těžký oříšek. Každou chvíli se ozývalo "Mně to nejde. To se mi zase nepovedlo. Ach jo, takhle nevypadá. apod.". Ale snažili jsme se, tedy téměř všichni. Za úkol budeme trénovat opis i přepis slov s velkým "C" na začátku.
Nakonec už nám zbývalo jen čtení s porozuměním. A to jsme zvládli suprově! Začínáme být opravdovými mistry v hledání vět, které nám napovídají správná řešení.
Po sváče jsme se vypravili na cestu Autobusem. Paní učitelka nám nechala čas na přípravu našeho záznamu a bylo zajímavé sledovat, jaký způsob kdo používá. Někdo pohotově převzal tabulku Kamily ze včerejší ukázky (a dost se mu to vyplatilo), jiní zatím zůstávají u svých původních nápadů. Uvidíme, jak nám to půjde dál. Po zodpovězení a kontrole (a jásotu při správné odpovědi) otázek paní učitelky jsme se pustili do parketování. Dnes jsme si to motivovali autobusovou zastávkou, takže jsme jí vydláždili pěkným vzorkem. Zjistili jsme, že existuje dokonce už pět způsobů, jak parkety uspořádat, aby vznikl požadovaný vzor.
Od autobusu a jeho zastávky jsme se dostali k dopravním značkám. Dříve však někteří z nás ostatním přečetli výsledek svého dobrovolného domácího úkolu, tedy kde jsou ve Vraném přechody pro chodce. Poté jsme se každý sám zamysleli, co to vlastně jsou a k čemu slouží dopravní značky, a porovnali své odpovědi s ostatními kamarády ve třídě. Paní učitelka nám o dopravních značkách připravila krátký text s otázkami. Společně jsme si je přečetli a pak při postupném čtení textu formulovali a zapisovali správné odpovědi. A pak už došlo na očekávanou aktivitu, těšili jsme se na ni od rána - velké a podrobné mapy okolí školy, s kterými jsme se vydali na terénní průzkum. Každá skupina si nesla svou mapu, penály, podložky a po cestě kolem školy (škola - schody u hřbitova - Akátek - bikrosová dráha - školní zahrada - škola) pátrala po dopravních značkách. Jakmile nějakou objevila, hned si její polohu zanesla do mapy (tady klobouk dolů, většina se orientovala úplně skvěle) a pak si ji i zakreslila. Celkem jsme dokázali odhalit sedm značek z osmi (ale ta poslední byla hrozně nenápadná, to byla totiž značka autobusové zastávky).
Po návratu do školy jsem se sesedli na koberec, zatímco paní učitelka stihla fotky značek stáhnout a vytisknout, abychom se na ně společně podívali. Pověděli jsme si, jak se jmenují (paní učitelka byla docela překvapená, že někteří z nás význam základních značek neznají) a proč jsme třeba značku "Pozor, děti" našli na naší kratičké cestě hned třikrát.
Poslední úkol byl trochu náporem na trpělivost paní učitelky, ačkoliv nebyl nijak složitý. Naším cílem totiž je vytvořit pexeso s dopravními značkami a paní učitelka vysvětila docela jednoduchý postup práce jasně - kreslíme čtyři vybrané značky z těch, co jsme dnes viděli, kreslíme všichni ve skupince najednou a každou značku jenom jednou. A kdo si ji přesně nepamatuje, ten si ji může jít po libosti prohlédnout na fotce na koberci. Ale hned po přesunu do skupin to začalo. Někdo kreslil jednu značku dvakrát, v další skupině kreslil jenom jeden a ostatní na něj koukali, další kreslil jednu značku dvakrát, jiný používal jiné barvy, než které na značce jsou, někteří gumovali tak mohutně, až to papír nevydržel, ... Doufejme, že to bylo jen tím čerstvým vzduchem, a že zítra už zase budeme vnímaví :-).
Pátek 5. dubna
Ráno jsme si doplnili náš roční kalendář, na který jsme na začátku týdně zapomněli, a dozvěděli se od paní učitelky, že máme na chodbě nové hračky, které můžeme využívat po libosti, tedy pokud je vrátíme po hraní na správné místo. To se nám totiž ve třídě moc nedaří, jak jsme pochopili, když nám paní učitelka ukázala šuplíček na bílé papíry, v kterém bylo místo papírů naházeno množství různých lepidel, útržků papírů, víček, apod. Takže nám na dnešní den vyhlásila velký úklid. A ten jsme zvládli na velkou pochvalu, vyčistili a pouklízeli jsme všechny společné šuplíčky a poličky dokonale.
Služba na strašilky nepřinesla ostružinové listí ke krmení, takže o přestávce běžela s paní učitelkou pod školu, aby nastříhala pár větviček.
První blok jsme věnovali matematice. Označili jsme si úkoly, nad kterými budeme po skončení společné a skupinové práce pracovat samostatně, a pustili jsme se nejdříve do sčítání tři sousedních polí (vodorovně i svisle) a pak do sledování plánu postupu stavby. Zkoumali jsme, jaké kostičky máme postupně přidávat, na jaké místo, a jak vybarvit hotovou stavbu. A dařilo se nám dobře. Podobný úkol na nás pak čekal ve čtveřicích, kdy bylo potřeba se domlouvat, abychom práci zvládli všichni.
Čtveřice, která byla hotová, se pustila do samostatné práce. Čekaly nás o patro vyšší sčítací trojúhelníky a porovnávání.
Po svačince jsme měli další dílnu čtení. Nejdříve jsme si povídali o tom, co je to vizitka, jestli jsme už někdy nějakou viděli a co na ní bývá. Protože naším dnešním úkolem bylo vytvořit vizitku naší knížce. Paní učitelka nám předvedla, s jakým cílem budeme dnes číst, co budeme v knížce vyhledávat a jak si pak potřebnou část textu označíme. Četli jsme pak už dokonce 13 minut a dodržovali jsme všechna pravidla! Stávají se z nás velcí čtenáři :-). Poté nám paní učitelka ukázala, jak si zapsat svou první vizitku do sešitu, a my se o to samostatně pokusili. Nakonec jsme ve dvojicích svoje vizitky sdíleli a diskutovali nad tím, jestli v nás vybrané věty vzbuzují touhu si knihu také přečíst. O tom jsme si pak ještě společně pověděli na koberci a pak už měli přestávku na hraní. Věnovali jsme ji pilnému úklidu a čištění strašilek - dokonce jsme sami přišli na to, co jsou ty černé kuličky na dně sklenice :-).
Na poslední páteční blok měl pro nás Kipču připravené seznámení s dalšími dětskými kamarády - Everem a Melissou z Hondurasu. A řekl nám, že než nám je podrobně představí, chtěl by, abychom se z krátkých textů, které napsal, něco o této zemi dozvěděli. Každá skupina (rozdělili jsme se docela dobře sami) pak dostala kratičký text a po jeho přečtení vymýšlela a zapisovala alespoň dvě otázky, na které ostatní budou umět v textu najít odpovědi. Povedlo se nám vymyslet dokonce otázky tři ke každému textu. Příští týden s nimi budeme dál pracovat.
Nakonec už nám jen paní učitelka rozdala dopisy pro rodiče k nalepení do notýsků, pověděli jsme si domácí úkol a mohli se loučit.