24. týden
Pondělí 11. února
Ředitelské volno - byla tu skutečně zima a rachtalo topení .
Úterý 12. února
Tak dnes bylo ve třídě pěkné teplo (to proto, že je navíc opravený kotel a tak jsme pěkně větrali, abychom neusnuli). Sice ne v pondělí, ale i tak jsme zkrácený týden zahájili tradičně. Jsme docela všímaví, takže jsme dali dohromady pár změn ve třídě (nástěnka, měsíce), ale na jednu jsme stejně nepřišli. Uvidíme, zda se nám to povede zítra.
První na řadě byla čtenářsko-psací rozcvička. Četli jsme z tabule psací písmena, pak slova a s nimi jsme pak hrái naši tradiční hledací hru v týmech. Jen karty na koberci byly napsané psacím písmem. Nakonec jsme zase na tabuli tvořili dvojice - k tiskacímu písmenu jsme dopisovali psací a na něm si vždy ukázali, co je dobře a co ne.
Takhle rozcvičení jsme se pustili do písanky. Čekalo nás malé "a", které jsme začali trénovat už ve velké písance (to byla ta kapka), a tam nám moc nešlo. Je vidět, že jsme od té doby udělali velký kus práce, protože dnes se nám docela dařilo :-). Přepisovali jsme i z tiskacího na psací a také zkoušeli dlouhé "á". Vyzkoušeli jsme si slova, která budeme psát za domácí úkol a upozornili na problémy, které mohou nastat. Tak snad se nám úkol podaří.
Na konci hodiny jsme se zase posadili do skupin a paní učitelka nám rozdala obrázky z pohádky "Hrnečku, vař!". My jsme si je pozorně prohlédli a pak nám paní učitelka pohádku četla. Jakmile skončila, bylo naším úkolem poskládat obrázky tak, aby vytvořily osnovu příběhu. A hned první se nám nepovedl :-). Sice se na něm loučila matka s odcházející dcerou, ale nějak jsme si zapomněli všimnout, že nese košík s vejci, zatímco nejdříve šla do lesa se džbánkem na jahody. Tak jsme zkusili uspořádat vše znovu, a to už bylo ono.
Po svačině nás čekal trénink čtení s porozuměním a opět bylo naším úkolem porovnávat. Nejdříve jsme si ale povídali, co je podle nás vesmír. A také jsme si zapisovali, proč bychom se do něj chtěli podívat, nebo proč bychom se do něj podívat nechtěli. To jsme si pak také zapisovali a četli ve dvojcicích ostatním. Dokonce jsme mohli pak celé třídě povědět, pokud nás něčí názor zaujal.
Pak už ale přišlo na řadu samotné čtení. Dnešní text byl o Měsíci a o Slunci. Při prvním čení jsme pozorně poslouchali a snažili se postřehnout, v čem se podobají a v čem se liší. Stejně jako u minulých textů, jsme i tentokrát použili pro záznam Vennův diagram. Ale tentokrát už nebyl s obrázky, ale se slovy a větami. Rozstříhali jsme si kartičky, paní učitelka znovu četla a my jsme rozhodovali, zda informace mluví o shodě, nebo o rozdílu, a kam ji zařadíme. Díky této pomůcce jsme pak neměli potíže zodpovědět otázky pod textem. Posledním úkolem po čtení bylo zaznamenat si, jakou alespoň jednu novou informaci jsme se dnes z tohoto "vědeckého" textu dozvěděli.
Druhá část druhého bloku byla věnovaná hudební výchově. Nejdříve jsme si poslechli novou písničku, o které paní učitelka mluvila už při čtení ranního dopisu. Jak řekla Verunka, je taková smutná :-). Pak nám paní učitelka rozdala její text a zazpívala nám ji s kytarou a my zkoušeli sledovat slova, případně se přidávat ke zpěvu. Připomněli jsme si říkanku o Emílkovi, nacvičili ji s doprovodem rytmických nástrojů a pak k nim přidali i hru na flétnu. Následovalo dechové cvičení "sněhová vločka", které se opravdu hodilo, protože venku krásně chumelilo. Nakonec jsme se vrátili k flétně. Naučili jsme se novou říkanku o kocourovi, co se veku často ucourá. Zase nejdříve s rytmickými nástroji, pak na flétnu a pak všechno dohromady. Zakončili jsme novou písničkou a začali balit, abychom si užili přestávku a pak se mohli vydat na tělocvik do sokolovny. Nezapomněli jsme ale na smajlíky a na týdenní plány.
V sokolovně jsme se nejdříve rozběhali - jedovatí živočichové se snažili uštknout ty nejedovaté, ale všichni přitom museli pozorně sledovat semafor, protože hra mohla probíhat jen ve chvíli, kdy na semaforu byla zelená. Kdo hrál i na červenou, šel ze hry ven.
A pak už přišlo na řadu nářadí a s ním překonávání nástrah ostrova. Nacvičili jsme výskok na švédskou bednu a přeskok řeky. Bednu jsme rozložili a jednotlivé díly využili jako záchranné ostrůvky na řece plné krokodýlů. Abychom se ale zachránili všichni, museli jsme ji nakonec překonat, než paní učitelka napočítá do 70. Zvládli jsme to :-)! Pak nás čekala jeskyně, kde ale hrozilo zasypání s blížícím se zemětřesením. Ale my jsme si zase poradili! Vymysleli jsme taktiku a lezli jeskyní po dvou. Nakonec jme ještě museli překonat hlubokou propast po úzké lávce, která ale byla stará, shnilá, rozpadající se a tak to zase muselo být do daného časového llimitu. My jsme ale pašáci a všechny nástrahy ostrova jsme překonali. Tak jsme si na jeho pobřeží ještě zahráli "z vody - do vody" a pak už běželi do štany :-).
Středa 13. února
Dnes jsme se již někteří pokoušeli přidávat se zpěvem k nové písničce a Vašík s Lucinkou zahájili den na kalendáři. První na řadě byla opět rozcvička. Nejdříve jsme četli slova složená z již naučených psacích písmenek. Poté tiskacím písmem jejich "definice". Vyzkoušeli jsme si to společně i jednotlivě a pak už spojovali dvojice, které k sobě patří.
Všichni jsme splnili domácí úkol a tak jsme se hned pustili do dalšího písmene - velkého "A". Pokud jsme se nezapomněli a nenapsali moc dlouhou nožičku, dařilo se nám výborně. Nacvičili jsme i psaní slov, která budou naším úkolem, a pak už se dali do dalšího čtení. Na tabuli jsme měli připravená slova, která jsme nacvičovali před samotným čtením z učebnice, aby se nám pak čtení dařilo lépe, a pak už společně četli pohádku O Smolíčkovi. Bylo to malované čtení a nám se dobře dařilo nahrazovat obrázky slovy a i přes pár zastavení jsme se dokázali navzájem poslouchat, aby nikdo nebyl moc rychlý, nebo moc pomalý. I tuto pohádku budeme číst za domácí úkol.
Abychom procvičili tvary psacích písmen, hráli jsme si s destičkami, které nám půjčila Míši maminka. Poslepu jsme poznávali psací písmena vytvořená hrubým pískem na hladké destičce.
Před přestávkou jsme ještě zvládli nejen procvičit anglická slovíčka, ale i si vyzkoušet říkat, co máme rádi - I like ... .
Po sváče přišla na řadu matematika. Počátali jsme do čtrnácti ptáčky a uspořádávali kolečka do pravidelných tvarů. Pak nám paní učitelka zahrála autobus. Měla pro nás však novou otázku. Kromě tradiční - kolik cestujících na konci vystoupí - jsme se měli zaměřit i na to, kolik cestujících nastoupí na druhé zastávce. Napsali jsme na smazávací tabulky své tipy a paní učitelka nám vše přehrála ještě jednou s otevřeným autobusem, abychom se mohli přesvědčit, jak se hra odehrála.
Protože jsme minulý týden udělali chybu v úkolu s házením kostkou a krokováním, zahráli jsme si jej dnes ještě jednou, abychom se opravili a příště už věděli, jak na to. Stejně jako minule jsme se ale mohli "uhlásit", abychom to byli právě my, kdo bude "házet" kostkou na tabuli, zadávat krokovací pokyny nebo krokovat.
Vzali jsme si polštářky a šli se posadit do mezipatra, kde nás čekala další slovní úloha na schodišti. Paní učitelka posadila Kipču na čtvrtý schod a Lucinku proměnila v papouška. Na nás bylo, abychom určili, na jaký schod papoušek Lucinka vyletí, když Kipču má být o dva schody níže než ona. Měli jsme několik tipů, každý jsme si ověřili, a nakonec přišli na správné řešení. Vše jsme si zopakovali ještě párkrát s dalšími !papoušky", až to vypadalo, že už tomu rozumíme.
Po návratu do třídy jsme se dnes poprvé podívali na čísla neposedy i v hadech. Kdo chtěl, pracoval samostatně, kdo si nebyl jistý, pracoval společně s paní učitelkou. Ta totiž měla myšky s neposedy připravené na kartičkách, takže jsme si je mohli přemisťovat, jak bylo zrovna potřeba. A díky tomu a taky naší vytrvalosti se nám to nakonec podařilo! Ti rychlejší dokonce vytvořili své vlastní kombinace neposedů do hadů.
V poslední části vyučování na nás čekalo překvapení v podobě návštěvy paní učitelky (taky Katky), která se věnuje speciálně čtenářství. A my jsme jí ukázali, jak umíme pracovat s textem na porovnávání a s Vennovými diagramy. Moc jsme se jí líbili. Dokonce tak moc, že se na nás přijde podívat i v pátek na dílnu čtení. A do konce roku ještě několikrát.
Čtvrtek 14. února
Zazpívali jsme si písničku, zahájili den s kalendářem a hned na to rozcvičkou, tentokrát matematickou. Dostali jsme od paní učitelky barevné lístečky s čísly a bylo naším prvním úkolem vytvořit trojice, v kterých ale musela být každý barva zastoupena pouze jednou. Povedlo se a tak přišly na řadu další úkoly. Lístečky nás dostalo šest, první podmínka zůstala stejná - barvy ve trojicích se nesměly opakovat, ale přibyla druhá podmínka - součet tří čísel musel být přesně šest. A zase se nám povedlo. Třetí úkol byl ještě těžší - obě podmínky zůstaly, ale kartiček už bylo devět. I to se nám povedlo a tak přišel na řadu poslední úkol, kdy kartiček už bylo všech dvanáct! A my jsme si zasloužili potlesk paní učitelky.
S rozpohybovanými mozky jsme se pustili do dalšího psaní na známky. Opisovali a přepisovali jsme slova v písance a většinou se i hodně snažili. Kdo byl hotov dříve, pracoval na dalších úkolech, aby všichni měli dostatek času na psaní.
Poslední, ale možná největší, úkol v této části vyučování bylo čtení s porozuměním. Po společném úvodu, kdy jsme si psali, zda umíme létat, zda bychom to chtěli umět a proč, nám paní učitelka jednou text přečetla a pak už nám držela palce, aby se nám dnes úplně poprvé samostatná práce povedla. A nám se opravdu dařilo. Vyplňovali jsme informace do Vennova diagramu, odpovídali na otázky, splnili jazykový úkol a nakonec si i poznamenali, zda jsme se něco nového dozvěděli.
Po svačině jsme se sesedli do kroužku, zazpívali si písničku a začali z ní vybírat, co se o živočiších v zimě dozvídáme. Pak jsme se domluvili, jak bude probíhat naše tvorba, rozdělili si úkoly a pustili se do výroby skutečného zimního lesa. Někteří z nás malovali stromy, jiní srnky, jeleny, spícího ježka, zajíce, hajného v hájovně pod peřinou, krmelec, spící sasanky,... A všichni jsme pak vystřihovali vločky, které nás paní učitelka naučila vyrábět tak, aby se vločkám podobaly co nejvíce.
Nakonec nám paní učitelka vše vystříhala a my si zítra náš zimní les nalepíme na velký plakát. Zopakovali jsme si úkoly, odevzdali notýsky a vyplnili smajlíky.
Pátek 15. února
Při dnešní rozcvičce po písničce a kalendáři jsme trénovali opis slov z tabule do bílé písanky. Na tabuli jsme měli napsané slovní hádanky a v rámečku nabídku řešení napsaných psacím písmem. Společně jsme si psací slova z rámečku přečetli, pak postupně četli jednotlivé hádanky, domlouvali se na správných řešeních a opisovali je z tabule do písanek.
Následovalo čtení domácího úkolu. Nejdříve jsme si navzájem pověděli, jaké názvy jsme pro pohádku vymysleli, a pak už přišlo na řadu samotné čtení. Četlo nás postupně pět a je vidět, že se opravdu zlepšujeme. Sami si dokážeme řídit, zda slovo přečteme najednou, nebo zda je budeme hláskovat, a to je dobře.
Po čtení zase přišla řada na psaní. Dnes jsme se naučili psát písmeno "o" a také jsme společně nacvičovali napojení písmene "o" do slova. Ještě o kousek těžší pak je spojení "o" a "s", protože "s" v tu chvíli vůbec nevypadá tak, jak jsme zvyklí. Ale povedlo se.
Paní učitelka nám promítla další "autobusové"cvičení z naší učebnice a my jsme přemýšleli, proč jsou něm najednou čtyři okénka místo tří. Přišla na to Anička. Přidáváme novou zastávku. Začali jsme vymýšlet, kam ji umístíme. Paní učitelka zapsala všechny naše návrhy na tabuli a pak jsme o nich tajně hlasovali. S devíti hlasy vyhrála zastávka "U strašilek". S novou trasou nám pak paní učitelka přehrála nové představení a my jsme zase zkoušeli správně odpovědět na dvě otázky.
Po přestávce na svačinu jsme se převlékli do námořnických triček a sesedli se na koberci. Paní učitelka nám zahrála a zazpívala novou písničku - námořnickou, kterou teď naši plavbu budeme zahajovat u končit. Po skupinkách nebo samostatně, tak, jak jsme chtěli, jsme doplňovali chybějící slova do další části příběhu, a šlo nám to moc dobře. Kdo byl hotov, pustil se do vybarvování džungle. V kroužku při písničce jsme si pak své obrazy navzájem prohlédli, moc se nám líbily.
Před přestávkou na hraní jsme si rozdali domácí úkoly na víkend, nalepili dopisy do notýsků, zakreslili smajlíky a hlavně nové bodíky do svých lodiček.
Před začátkem dílny čtení za námi přišla čtenářská paní učitelka Katka, která už se na nás moc těšila. A my také, to se z chování našich holek nedalo přehlédnou :-).
Nejdříve jsme si v kroužku zopakovali pravidla, která budeme dodržovat. Paní učitelka nám pak v krátké "minilekci" představila cíl dnešního čtení a také nám modelovala, jak bude naše práce vypadat. Použila k tomu svou knížku, kterou četla již minule, a z které nám také způsob práce ukazovala. Naším dnešním úkolem totiž bylo zaznamenat, co hlavní postava dělala, a na základě těchto poznámek pak vyprávět svému kamarádovi.
Připravili jsme se ke čtení, doběhli si na záchod, nachystali si své místečko, a pak zazvonil zvoneček a my jsme začali číst. Zvládli jsme to ještě lépe než minule, protože dnes už četli opravdu všichni! Po deseti minutách paní učitelka opět zvonečkem čtení ukončila a my do svých čtenářských sešitů zapisovali a zakreslovali, co jsme se dnes dočetli o činech své hlavní postavy.
Na koberci jsme si chvilku povídali o svých dnešních pocitech, zajímavý byl například Brunův postřeh, kterého štvalo, že čte pomalu, protože by si toho rád stihl přečíst víc :-). Losováním pak paní učitelka určila dvojice, které spolu budou sdílet své myšlenky, a mohli jsme se pustit do práce.
Úplně nakonec jsme si vysloužili v kroužku pochvalu za splnění dnešního úkolu i za dodržení pravidel dílny. Jsme opravdu velcí pašáci!