13. týden
Pondělí 26. listopadu
Ráno nám Vašík s Lucinkou doplnili kalendář za víkend a my jsme si zhodnotili všechny služby a vybrali nové. Následoval ranní dopis, tentokrát v něm bylo dost tajemství, která prý zjistíme až v průběhu dne a týdne.
Své víkendové zážitky jsme si tentokrát rovnou zapisovali (případně k nim kreslili obrázky, to když jsme byli dříve hotoví) a pak si je na koberci četli.
Paní učitelka nám ukázala křížovky, které jsme se pokoušeli vymýšlet v pátek a my jsme při tom zjistili, že nám tak trochu nevycházejí tajenky (např. AEIOE). Společně jsme tak přemýšleli nad tím, jak to zařídit, aby tajenka dávala smysl. A přišli jsme na to - musíme totiž od ní začít. Ukázali jsme si jeden příklad na tabuli a pak jsme se po skupinách pustili do práce. Paní učitelka každé skupince pošeptala tajenku, kterou měla zapracovat do křížovky, ale museli jsme si šeptat i my, abychom ji neprozradili ostatním skupinám. Odvedli jsme skvělý kus práce. Hotové křížovky jsme dali paní učitelce a sesedli se do kruhu na koberec s matikami.
Tam nám kluci, kteří v pátek řešili úkol s novým způsobem rozdělování, vysvětlili, jak na to, a my jsme to společně zvládli. Protože jsme byli rychlíci, dokončili jsme celou stránku 47.
Během svačící přestávky paní učitelka přepsala naše křížovky na počítači tak, že jsme je v druhé části vyučování mohli využít.
Začali jsme ale nejdříve novými písmeny - C a Č. Tradičně jsme si povídali o obrázku, psali písmeno Č a pak trénovali čtení obtížnějších slov, která nás čekají v textu, z tabule. Nejdříve společně, potom jednotlivě a pak ještě ve dvojicích. Ti z nás, kdo už čtou všechna písmena, zatím pracovali na svých vlastních úkolech.
Jakmile jsme měli nacvičeno, dali jsme se do společného čtení textu všichni. Vysvětlili jsme si domácí úkol - čtení otázek a psaní odpovědí na ně.
Čenda s Cyrilem měli novou hru a my jsme si četli její pravidla. Po prvním přečtení jsme četli po druhé a při tom jsme podtrhávali slova, která označovala pomůcky ke hře. Po samostatné přípravě jsme se poradili i ve skupinách a pak je dali dohromady společně.
Paní učitelka mezitím rozmístila na chodbu barevná slova z našich vymyšlených křížovek, které jsme pak po skupinách řešili. Každá skupina se snažila vyluštit všechny tři křížovky ostatních skupin. Povedlo se a tak se na konci hodiny na tabuli objevila slova liška, buben, housle, hrášek. A také záludná otázka: Co mají tato čtyři slova společného, když budeme mluvit o pohádkách?
Na rozmyšlení jsme měli celou hrací přestávku a také na to většina z nás přišla a správně napsala na smazávací tabulku. Byla to pohádka o Budulínkovi. Připravili jsme si židle jako v divadle před interaktivní tabuli a paní učitelka nám pustila tuto pohádku jako malou operu od Svěráka a Uhlíře. Dost se nám líbila a tak jsme byli nadšení, když jsme se dozvěděli, že pokud budeme chtít, nacvičíme ji jako divadlo. Pro některé z nás nebude ani těžké naučit se slova, protože už teď je známe.
Poslední úkol bylo vysvětlení dlouhodobých čtecích úkolů, zakreslení smajlíků za chování a výměna týdenních plánů. Pak už balení a odchod domů.
Úterý 27. listopadu
Po písničce a kalendáři jsme si do notýsků nalepili pozvánku na sobotní výlet a vložili pozvánku na sobotní divadlo. Z učebnic jsme si četli otázky a naše odpovědi k tématu her. Bylo zajímavé porovnávat, kdo co rád hraje a jak na tom byli třeba babičky a dědečkové. Bohužel bylo pět dětí, které úkol neměly.
Čtecí rozcvička dnes byla soutěžní. Hráli jsme na čtyři skupiny. Vždy jeden zástupce bojoval za svůj tým a po každém kole jsme se střídali. Na koberci bylo rozmístěno mnoho slov a paní učitelka vždycky jedno z nich řekla. Naším úkolem bylo slovo očima co nejrychleji najít a jako první k němu doběhnout. Závod byl velmi vyrovnaný a skončil poměrem 3:4:5:6. Vítězem se stala skupina Anička, Verunka Z. a Eliška Kl. Po nácviku čtení slov z tabule nás čekal diktát a moc se nám povedl.
Pak už byla na řadě matematika. Nejdříve jsme si hráli s kostkami. Každý jich měl deset a úkolem bylo uspořádat je na smazávací tabulce do pravidelného tvaru. S těmito kostkami jsme pak trénovali přidej nebo uber. Jakmile jsme to měli nacvičené, zkusili jsme si to i do učebnice a zase se nám dařilo. Před svačinou jsme ještě zkoušeli nový způsob rozkládání. Někomu se již daří dobře. Komu se nedařilo, ten to s paní učitelkou dokončil s kostkami po přestávce.
Dalším matematickým úkolem bylo krokování. Už jsme si museli všímat, zda krokujeme dopředu nebo dozadu. Nadšeně jsme se hlásili o slovo, abychom mohli pokyny vydávat i krokovat. Daří se nám již dobře zakreslovat kroky i na krokovacím pásu v učebnici.
Druhou část této hodiny jsme věnovali hudebce. Hráli jsme říkadla z minula a naučili jsme se nová. Hraní jsme prostřídali nácvikem písničky o Budulínkovi.
V tělocvičně jsme dnes trénovali postřeh - podle toho, kolikrát paní učitelka zapískala, jsme museli splnit zadaný úkol. Po rozcvičení jsme si připravili lavičky a žíněnky. Přes lavičky jsme přeskakovali snožmo a po jejich úzkých spodcích chodili jako po kladině. Na žíněnkách jsme váleli sudy. Tedy ne že by to všem šlo. Někteří jsme se kroutili a pak se divili, že pořád z žíněnky cestujeme někm pryč. Když jsme tuto část nacvičili, přišly na řadu slibované kruhy. To jsme se mohli ve frontě napředbíhat. Naším úkolem bylo překonat za pomoci kruhů řeku. Nejdříve docela klidnou a úzkou, ale pak přišla povodeň, řeka se rozvodnila a byla daleko širší. Ale dokázali jsme to. A úplně nakonec jsme všechno spojili dohromady a běhali jako opičky a skákali a váleli sudy a překonávali řeku. Vůbec se nám nechtělo končit.
Nutno podotknout, že převlékání už nám jde skvěle a tak v sokolovně trávíme čím dál víc času.
Středa 28. listopadu
Den jsme zahájili kalendářem a hned poté už jsme trénovali novou písničku o Budulínkovi. S výjimkou dramatických pasáží (při kterých s napětím sledujeme děj na interaktivní tabuli) se nám začíná dařit pamatovat si slova a zpívat :) .
Rozcvička byla stejná jako včera - hledali jsme slova na koberci po týmech. Dnes se na prvním místě umístily hned dva týmy - stejný holčičí, jako včera, a k nim navíc ještě klučičí skupina.
Takto rozcvičení jsme se pustili do nových písmen. Pracovali jsme už nacvičeným způsobem - povídali jsme si o obrázku, psali písmena (Z a Ž), nacvičovali čtení obtížnějších slov a četli společně celý text. K němu nám pak paní učitelka dávala otázky a my jsme je zvládli všechny zodpovědět.
Společně na koberci jsme pak pracovali se zvětšeným plánem ZOO, který paní učitelka vytvořila podle toho v učebnici. Četli jsme jména zvířat a pak hledali cestu, kterou se se svou třídou vydala Zuzana se Žanetou. Po plánu na koberci jsme posunovali figurku a návod četli z tabule. Jakmile jsme pochopili "jak se to dělá", pustili jsme se do své vlastní cesty. Nejdříve jsme si ji nakreslili červenou pastelkoou do plánku v učebnici a pak ji zapisovali. Občas jsme byli překvapení, jak dlouhou cestu jsme si vymysleli :) . Dokonce jsme si museli přidělat řádku.
Ještě před svačinou nám paní učitelka zadala domácí úkol - zjistit informace o jednom živočichovi a zapsat je do učebnice. Někteří z nás se hned ptali, jestli mohou zjišťovat informace o více zvířatech než o jednom :) .
U ZOO jsme zůstali i po přestávce. Paní učitelka nám promítla na tabuli stránku z učebnice, kde byly přiklady, s kterými jsme měli pracovat. Nejdříve nám práci ukázala a pak už jsme to zkoušeli sami. Přečetli jsme příklad, vymysleli slovní úliohu o některém zvířeti v ZOO, znázornili ji na plastových víčkách a vyvolali jednoho, který výsledek zapsal na tabuli. Byli jsme pozorní a tak jsme si dokázali sami všimnout, když někde nastala chyba. Nejpozornější byla Eliška Kleknerová. A Lůca Jedličková zase uměla výborně vysvětlit a předvést, proč je to jinak. Jsme prostě pašáci.
Když jsme vypočítali všechny příklady, přemýšleli jsme, jak je přepíšeme do krokování. Jeden vydával pokyn, druhý krokoval a třetí zapisoval na tabuli. A zase jsme diskutovali nad řešeními, když se nám zrovna nezdála.
Takto připravení jsme se pak dali do samostatné práce. Využívali jsme kostky, krokovací pás i víčka. Komu se nedařilo, přišel na koberec za paní učitelkou, kdo byl hotov, dělal práci navíc. Stává se nám, že někteří z nás se bojí udělat chybu a jsou nešťastní, když jim něco nejde. Zatím se paní učitelce moc nedaří vysvětlit jim, že nejsou hloupí, že to nevadí a že ve škole jsme proto, abychom se nové věci učili. A že se od nás neočekává, že budeme hned všechno dokonale umět.
Komu se nepovedlo příklady dokončit, tomu paní učitelka slíbila, že je bude dodělávat zítra po vyučování. Tahle informace ale zase naštvala některé z těch, co práci dokončili. Prohlásili, že to taky neměli dodělat a mohli by jít taky zítra odpoledne znovu do třídy :) .
Poslední část vyučování pro nás měl Míša připravenou angličtinu. Vystříhali jsme si kartičky s obrázky slovíček, kterým se celý listopad věnujeme, a vybarvili si je. S nimi jsme pak na koberci pracovali. Ukazovali jsme obrázky podle pokynů, odpovídali, jakou barvu naše předměty mají a pak přišli i na způsob odvovědi na otázku "Is this a bag?". Po zakreslení smajlíků za chování jsme se balili a loučili.
Čtvrtek 29. listopadu
Ráno po kalendáři a Budulínkovi následovala čtecí rozcvička - dnes jsme postřehovali tří písmenková slova. Paní učitelka nám je ukazovala na opravdu krátkou dobu, ale my jsme vše přečetli :-) . Po rozcvičce přišlo na řadu čtení dlouhodobého čtenářského úkolu. Paní učitelka po jeho dočtení pověděla všem třem čtenářům, co dělají při čtení dobře a co je potřeba zlepšit. Dostali jsme nový čtecí úkol, na který máme čas do pondělka, kdy si jej přineseme do školy. Zase jej budeme číst a s tajenkou v křížovce pracovat. Je pŕoto potřeba, abychom na něj nezapomněli.
Pak jsme se vrátili k učebnicím a plánům ZOO ze včerejška. Diktovali jsme si navzájem své nakreslené červené cesty a zeleně je kreslili. Po dokončení jsme si povídali o tom, co se nám dařilo a co bylo těžké a v čem a proč jsme měli problémy. Nejčastěji se zde objevovalo příliš rychlé diktování, příliš tiché diktování, dlouhá cesta a moc psaní, neposlouchání se navzájem.
Od zimní ZOO a zvířatech pod střechou jsme se přesunuli k domečkům, střechám, zdem a komínům do matematiky. Přemýšleli jsme nad tím, jak malíř domeček kreslil, kterým obrázkem začal a jak postupně pokračoval, aby měl hotový celý domeček. Vyzkoušeli jsme si to samostatně a pak o tom společně povídali.
Po svačině na nás čekala prvouka - ochrana před cizími lidmi. Pracovali jsme ve skupinách. Prvním úkolem bylo domluvit se na tom, co Budulínek dělal v pohádce dobře a co špatně. Tyto své myšlenky jsme zapisovali do sloupečků s veselým a mračivým smajlíkem. Poté, co jsme si vše pověděli i společně na koberci, četli jsme si čtyři různé příběhy, které se mohou stát, a diskutovali o tom, co bychom v dané situaci dělali a proč. Přemýšleli jsme tak nad nabízenými bonbony či čokoládami na ulici, odvozem od školy na (smyšlený) pokyn maminky, zvoněním za dveřmi člověkem vydávajícím se za opraváře či dokonce policistu. Své nápady jsme pak sdíleli společně a mluvili o tom, co dělat a nedělat a hlavně proč. Tyto informace jsme si zakreslovali a zapisovali do pracovního listu.
Po přestávce na hraní jsme si zadali domácí úkol a zkoušeli na kostkách znázorňovat vlastní příklady na odčítání. Všechny své nápady jsme zapisovali na tabuli a pak společně řešili, které z nich odpovídají zadání a zda jsou vyřešené správně. K tomu nám pomáhal krokovací pás.
Na závěr jsme si zopakovali úkol a připomněli si, že zítra budeme s Maruškou vyrábět papírové loutky a kulisy k pohádce o Budulínkovi.
Čtvrtek 29. listopadu
Ráno po kalendáři a Budulínkovi následovala čtecí rozcvička - dnes jsme postřehovali tří písmenková slova. Paní učitelka nám je ukazovala na opravdu krátkou dobu, ale my jsme vše přečetli :-) . Po rozcvičce přišlo na řadu čtení dlouhodobého čtenářského úkolu. Paní učitelka po jeho dočtení pověděla všem třem čtenářům, co dělají při čtení dobře a co je potřeba zlepšit. Dostali jsme nový čtecí úkol, na který máme čas do pondělka, kdy si jej přineseme do školy. Zase jej budeme číst a s tajenkou v křížovce pracovat. Je pŕoto potřeba, abychom na něj nezapomněli.
Pak jsme se vrátili k učebnicím a plánům ZOO ze včerejška. Diktovali jsme si navzájem své nakreslené červené cesty a zeleně je kreslili. Po dokončení jsme si povídali o tom, co se nám dařilo a co bylo těžké a v čem a proč jsme měli problémy. Nejčastěji se zde objevovalo příliš rychlé diktování, příliš tiché diktování, dlouhá cesta a moc psaní, neposlouchání se navzájem.
Od zimní ZOO a zvířatech pod střechou jsme se přesunuli k domečkům, střechám, zdem a komínům do matematiky. Přemýšleli jsme nad tím, jak malíř domeček kreslil, kterým obrázkem začal a jak postupně pokračoval, aby měl hotový celý domeček. Vyzkoušeli jsme si to samostatně a pak o tom společně povídali.
Po svačině na nás čekala prvouka - ochrana před cizími lidmi. Pracovali jsme ve skupinách. Prvním úkolem bylo domluvit se na tom, co Budulínek dělal v pohádce dobře a co špatně. Tyto své myšlenky jsme zapisovali do sloupečků s veselým a mračivým smajlíkem. Poté, co jsme si vše pověděli i společně na koberci, četli jsme si čtyři různé příběhy, které se mohou stát, a diskutovali o tom, co bychom v dané situaci dělali a proč. Přemýšleli jsme tak nad nabízenými bonbony či čokoládami na ulici, odvozem od školy na (smyšlený) pokyn maminky, zvoněním za dveřmi člověkem vydávajícím se za opraváře či dokonce policistu. Své nápady jsme pak sdíleli společně a mluvili o tom, co dělat a nedělat a hlavně proč. Tyto informace jsme si zakreslovali a zapisovali do pracovního listu.
Po přestávce na hraní jsme si zadali domácí úkol a zkoušeli na kostkách znázorňovat vlastní příklady na odčítání. Všechny své nápady jsme zapisovali na tabuli a pak společně řešili, které z nich odpovídají zadání a zda jsou vyřešené správně. K tomu nám pomáhal krokovací pás.
Na závěr jsme si zopakovali úkol a připomněli si, že zítra budeme s Maruškou vyrábět papírové loutky a kulisy k pohádce o Budulínkovi.
Pátek 30. listopadu
Dnes jsme pracovali s Maruškou a čekalo na nás od paní učitelky slíbené výtvarničení. Vymysleli jsme, jaké loutky a jaké kulisy budeme potřebovat na divadélko o Budulínkovi, a pak jsme pilně vyráběli.
Samozřejmě jsme nezapomněli ani na tradiční páteční aktivity - notýsky, záznam bodíků do námořnické soutěže, hodnocení své práce za uplynulý týden. Také si domů neseme desky s pracovními listy.